Visby/Roma

Särkijärvi efter avancemanget: ”Det är helt magiskt”

William Lappalainen24 april 2026

Efter ett starkt slutspel och en imponerande resastår det klart att Visby/Roma HK tar steget upp till Hockeyallsvenskan. Glädjen är stor i laget – och för tränaren Hans Särkijärvi är avancemanget något av det största man kan uppleva inom hockeyn.

Efter avancemanget i onsdags har känslorna fortfarande inte lagt sig i Visby/Roma.

– Känslan är magisk. Grabbarna har gjort ett fantastiskt jobb, säger Hans Särkijärvi till Hockeyreport

Laget stod också för en skräll när de besegrade storfavoriten i slutspelet.

– Ingen har tippat att vi ska ta mer än en match, och så vinner vi med 3-1. Det tyder ändå på en styrka, fortsätter Hans Särkijärvi.

”Att spela enkelt”

När tränaren får peka ut nyckeln till avancemanget är han tydlig.

-Att spela enkelt ibland bara och göra bar bedömningar i spelsekvenserna. Vi hade nog största problemet i första matchen mot Tranås, menar Hans Särkijärvi.

Nu väntar spel på en högre nivå – något som ofta innebär stora utmaningar för nykomlingar.

-Det är klart att vi är redo genom att vi har gått upp. Sen gäller det att hitta bra balans i laget så vi kan göra så bra ifrån oss som möjligt.

”Bland det bästa man kan göra”

För Hans Särkijrvi, som varit med länge inom hockeyn, är avancemanget något som sticker ut.

-Det är fantastiskt. Det är balnd det bästa man kan göra att ta upp ett lag till en högre division, så det är helt magiskt.

Han har tidigare varit med om större resor – men känslan är densamma.

-Jag har gjort samma sak som tränare för både Söderrtälje och Djurgården. Det är helt magiskt. Det är något speciellt, avslutar Hans Särkijärvi.

William Lappalainen
Författare

William Lappalainen

Författare

Skribent om Hockeyettan i allmänhet, om Tranås AIF, Tingsryd AIF, Mariestad BoIS, Boro-Vetlanda HC och Grästorps IK i synnerhet.